Úvodem děkan přivítal Doc. Ing. Jiřího Vášku, CSc. jako nového proděkana oboru vodní hospodářství a vodní stavby. Do této funkce byl Doc. Váška jmenován z důvodu odchodu bývalého proděkana Doc. Ing. Havlíka, CSc. z fakulty.
Děkan upozornil na doplnění programu kolegia o vystoupení Prof. Witzanyho.
Bez připomínek.
Děkan podal informaci o rozpisu mzdového limitu na r. 1998 fakultám ČVUT z hlediska počtu studentů, vědecko-uměleckých výkonů, pedagogické a publikační činnosti v porovnání s rokem 1997.
Prod. Mareš podal následující informace:
Pozemní stavby a architektura | - | 544 |
Pozemní stavby a konstrukce | - | 840 |
Podnikání a řízení ve stavebnictví | - | 192 |
Konstrukce a materiál | - | 53 |
Konstrukce a dopr. stavby | - | 165 |
Vodní hospodářství a vodní stavby | - | 140 |
Geodézie a kartografie | - | 381 |
Systémové inženýrství ve stav. a IV | - | 96 |
Inženýrství životního prostředí | - | 230 |
Management a ekonomika | - | 479 |
bakalářské obory: | ||
realizace pozemních a inž. staveb | - | 36 |
stavební management | - | 55 |
katastr nemovitostí | - | 60 |
Transformace evropských vysokých vzdělávacích systémů
Prof. Witzany, DrSc. vystoupil na kolegiu s aktuální informací o Transformaci evropských vysokých vzdělávacích systémů".
Kvalita prestižních univerzit není dána pouze vynikající úrovní akademických pracovníků, ale svou významnou roli sehrává i kvalita studentů. Bez potřebné úrovně obou složek univerzitního studia nelze dosáhnout vynikající úrovně vysoké školy. Tato významná a současně z dlouhodobého pohledu neoddělitelná podmínečnost sehrává bezesporu svou úlohu i v podmínkách jednotlivých vysokých škol.
Úsilí vysokých škol obstát v evropském i celosvětovém konkurenčním prostředí bude zřejmě postupně a teprve v delším časovém období ovlivňovat jejich chování a pravděpodobně si bude i vynucovat příslušné změny v jejich činnosti. Solidní zabezpečení celosvětově uznávané vzdělávací úrovně vysokých škol musí mít absolutní přednost před krátkodobými cíli.
K význačným znakům uznávaných vysokých škol patří časté působení významných hostujících profesorů a odborníků a příliv zahraničních studentů. Vedle vysoké úrovně studijních programů a vědecké práce je důležitým předpokladem pro příliv" zahraničních odborníků a studentů zejména možnost poskytovat vzdělání v anglickém jazyce a v celosvětově uznávaném systému včetně udělovaných titulů.
Mimo vlastní reformu obsahu, vzdělávacího systému a udělovaných titulů a zejména s ohledem na zásadní potřebu zvýšit současný, poměrně nízký podíl zahraničních studentů na českých vysokých školách (2,2%), bude nutné zavést paralelní výuku v anglickém jazyce. Úsilí o zavedení tohoto studia a současně získání většího počtu zahraničních studentů by mělo být hlavní náplní činnosti prorektorů a proděkanů pro zahraniční styky. Z hlediska zajištění pozitivního vlivu kvalitních zahraničních studentů na úroveň českých vysokých škol i z hlediska ekonomického lze považovat za optimální podíl zahraničních studentů 10 až 15% na celkovém počtu studujících.
Systémová a promyšlená reforma by měla především zvýšit atraktivnost studia na domácích vysokých školách pro domácí a zahraniční studenty, umožnit vyšší mobilitu studentů a akademických pracovníků, přispět k výraznější strukturalizaci, vytvořit odstupňovaný systém studia s jasnou kvalifikační orientací a navazujícím vzděláváním vědeckých pracovníků a celoživotním vzděláváním a v neposlední řadě usnadnit uznávání titulů udělovaných na českých vysokých školách v zahraničí.
Je pozoruhodné, že z tohoto hlediska i v samotném sousedním Německu je na univerzitách paralelně zaváděn odstupňovaný systém studia s možností udělování celosvětově uznávaných vysokoškolských titulů bakaláře a magistra. Také řada přijímaných opatření je prováděna s ohledem na mobilitu studentů a akademických pracovníků a zejména zvýšení zájmu zahraničních studentů o studium na německých vysokých školách. Proto je i současně diskutována na akademických sněmech nutnost určitého přizpůsobení obsahu a organizace studia na německých vysokých školách anglosaským univerzitám.
Je zde přirozená opatrnost, sklon k zachování tradice a i jinak osvědčených metod a organizace. Problémem a zásadní otázkou je, zda se české vysoké školy mohou izolovat od vnějšího světa. Všechny zvláštnosti a odlišnosti obsahu, vzdělávacího systému a udělovaných absolutorií na českých vysokých školách od mezinárodně uznávaných - i když v řadě případů osvědčených a odůvodnitelných - by mohly vést dříve nebo později k izolaci.
Řešení řady problémů s tím spojených, překonání tradice a zvyklostí si pravděpodobně vyžádá delší čas. Nelze jej však odkládat. Prudký rozvoj komunikačních a informačních systémů, pokračující mezinárodní integrace, pohyb zboží a technologií, vytváření nadnárodních, mezinárodních firem a institucí a v neposlední řadě narůstající mobilita pracovních sil, studentů i akademických pracovníků sehraje významnou roli i v tomto směru.
Mobilita studentů a akademických pracovníků patří bezesporu k nejúčinějším formám transferu mezi vysokými školami a současně i evaluace jejich úrovně. Přináší s sebou i významné kontakty a prohloubení mezinárodní spolupráce ve vědě, kultuře i v ekonomice. Znamená současně i dlouhodobou záruku vysoké a mezinárodně srovnatelné úrovně a kvality českých vysokých škol se všemi z toho vyplývajícími pozitivními důsledky.
Prod. Bittnar podal následující informace:
Prod. Veverka podal následující informace:
Následující informace jsou z porady proděkanů pro ZS konané dne 17.3. 98 a nebyly presentovány v rámci kolegia:
Taj. Ing. Pavlík podal následující informace (za prod. Šmejckého, který byl z kolegia omluven):
8.1.Děkan vyzval vedoucí kateder, aby připravili do 15.4. 98
Pokud se vyskytne podíl doc. a prof. menší než 70%, je třeba přehled doplnit tak, aby požadavek byl splněn nejpozději do 3 let.
8.2.Děkan dále vyzval vedoucí kateder, aby do 15.4. 98 předali na osobní oddělení návrhy na konkursy u těch pracovníků, kterým končí v tomto roce pracovní poměr a mají zájem o obnovení pracovního poměru. Pokud návrh nebude do uvedeného termínu předán, nebude se místo obsazovat.
8.3.Děkan dále informoval o podmínkách studia českých a slovenských studentů v SR a ČR, které jsou stejné jako pro ostatní studenty s výjimkou termínu odevzdání přihlášek ke studiu, který je do 30.4. 1998.
8.4.Tajemník upozornil na plnění Příkazu děkana FSv č. 2/98. Tímto příkazem je určen termín provedení prověrek bezpečnosti práce a požární ochrany do 30.4. 1998. Předsedou komise byl jmenován p. Štogr, členové: Ing. Maixner, p. Skřivánek, vedoucí katedry/střediska, vedoucí pracoviště, zástupce FV VOS.
8.5.Doc. Mareš informoval o provozu barevné kopírky v budově D, míst. 2097 za obsluhy Ing. Janouška a p. Beránka. Tajemník podal informaci k účtování za kopírovací služby na této kopírce.
8.6.Všem katedrám bude rozeslán rozpis hospodářské činnosti 1997 a pedagogické zatížení 1997 na jednotlivých katedrách, které nebyly součástí Zprávy o činnosti FSv za r. 1997.
Příští zasedání Kolegia děkana se bude konat 27. dubna 1998 od 9,00 hod. v zasedací místnosti B 169.
V Praze dne 25.3. 1998
Zapsala: Z. Zatloukalová