Jednalo se o druhý ročník konference zástupců studentských komor akademických senátů a studentských parlamentů stavebních fakult zemí bývalého Československa. Tento rok se poprvé sešli zástupci všech šesti fakult. Cílem konference byla výměna zkušeností z práce akademických senátů a studentských parlamentů a zjištění možnosti mobilit studentů mezi jednotlivými fakultami.
Jednání probíhalo ve čtyřech workshopech, z nichž jsme ve třech měli svého zástupce. Byly to:
Jednání bylo pro všechny strany informačně přínosné. Výsledky jednání z jednotlivých workshopů jsou uvedeny dále.
V závěru jednání bylo přijato usnesení ustavující konání dalších ročníků této konference:
Účastníci Česko-Slovenskej študentskej konferencie stavebných fakúlt v Kočovciach
v dňoch 12. až 14.4.2002 sa uzniesli na následovnom:
Predsedovia Študentských komór akademických senátov stavebných fakúlt:
Michal Brúsil, STU Bratislava
Tomáš Pleško, VUT v Brně
Miroslav Bugár, ŽU v Žilině
Lucia Csóková, VŠB TU Ostrava
Marcel Behúň, TU Košice
Petr Souček, ČVUT v Praze
Oficiální zprávu z jednání zpracuje a vydá pořádající strana, tedy kolegové z Bratislavy. Protože dosud není k dispozici, uvádíme zde dílčí výsledky z workshopů, jichž jsme se zúčastnili. Tyto výsledky jsou zpracovány na základě poznámek vytvářených během workshopu.
Poznámka: dále bude používán u nás běžný termín "strukturované studium".
Poznámka: Obsah tohoto workshopu se (z podnětu pražského zástupce) rozšířil i
o vzájemné informování o stavu doktorandského studia.
Všechny fakulty jsou srozuměny a chystají se na zavedení strukturovaného studia. Způsob zavádění a cílová podoba strukturovaného studia ale vykazují značné místní odlišnosti. Situace na fakultách je následující:
Studijní plány po přechodu na strukturované studium vypadají následovně: 1. a 2.semestr se věnují teoretickým předmětům (matematika, fyzika). Do 3. a 4.semestru byly přidány předměty (realizace staveb). V některých oborech se podařilo přesunout část předmětů do vyšších (inženýrských) semestrů, ze strany kateder však proti tomu panuje silný odpor. 5. a 6.semestr jsou velmi náročné, zejména pro zařazení obtížných předmětů (betony, ocel) a pro nedostatek prostoru k tvorbě bakalářské práce. Proto se stalo častým jevem rozkládání, na inženýrské studium postoupí bez zpoždění pouze okolo 1/3 ročníku.
V inženýrském studiu je zajímavá a hojně využívaná nabídka volitelného 11.semestru obsahujícího balík ekonomických předmětů. Uvažuje se (neznámo na jaké úrovni) o zmenšení počtu nutných kreditů v ing. studiu. Předpokládá se, že většina studentů bude již během ing. studia současně pracovat v praxi.
V doktorském studiu je zajímavou myšlenkou existence přijímacích zkoušek z cizího jazyka. Externí studium není možné.
Protože v současném studijním plánu existovala povinnost mít na konci třetího ročníku splněno vše, nebude s přechodem větší problém. Za jistou troufalost lze označit otevírání neakreditovaných programů, u kterých se počítá s teprve dodatečnou akreditací. Externě studuje v Žilině pouze kolem deseti lidí. Doba na dokončení studia je 6 let.
Externí studium není zavedeno, studuje ale několik individuálních studentů ze zahraničí. Toto studium v kombinaci angličtiny a slovenštiny je hrazené.
Distančně zde studují asi 2-3% posluchačů.
Dálkové studium je možné v oboru Pozemní stavby.
Dalším tématem diskuse byly formy informování studentů o činnosti akademických institucí. Zde se všichni shodli, že s tím je problém, neboť studenti nemají příliš velký zájem takovéto věci sledovat. Problém je taktéž se studentskými časopisy. Patrně nejlépe je to vyřešeno v Brně, kde se studentský časopis Kult vkládá do infa rektorátu a vychází tak v nákladu kolem pěti tisíc výtisků. Na ostatních fakultách většinou fungují buď universitní nebo studentské časopisy. Na bratislavských kolejích je stále funkční systém rozhlasu po drátě.
Jako jediná z fakult máme zavedený úplný elektronický systém přihlašování na předměty a zkoušky. Jen v Ostravě(?) je zavedený menší (ale uživatelsky příjemnější) systém postavený na fakultním intranetu, který umožňuje získat informace o udělených známkách a omezené pozměnění rozvrhu dle požadavků studenta.