Zápis č. 7
ze zasedání Grémia děkana FSv konaného dne 6. října 2003
Přítomni: dle prezenční listiny
V úvodu Grémia pan děkan představil a přivítal nové vedoucí kateder a členy Grémia a popřál jim hodně zdaru
v jejich zodpovědné funkci. Jedná se o tyto vedoucí pracovníky:
- katedra 11105 - Doc. Dr. Ing. Václav Liška
- katedra 11126 - Doc. Ing. Jiří Novák, CSc.
- katedra 11144 - Prof. Ing. Jaroslav Pollert, DrSc.
Dále informoval o udělení titulu profesor pí Doc. Ing. Císlerové, CSc., Doc. Ing. Řeřichovi, DrSc. a Doc. Ing. Janu Vítkovi, CSc.
1. Kontrola úkolů z minulého zápisu Grémia
- bez připomínek
2. Informace pana děkana
- zahájení bakalářského studia 2003/04 na FSv - změny studia se týkají studentů, kteří nastoupili ke studiu od škol. roku 2003/04, netýká se studentů vyšších ročníků
- studijní poradci - pro 1. ročníky bakalářského studia byli stanoveni studijní poradci, se kterými bude vedení fakulty pořádat pravidelná setkání a budou prováděna vyhodnocení za spolupráce studentů z AS - výsledek vyhodnocení bude podmíněn morálně i hmotně.
- odměny pro školitele doktorandů - pan děkan připomněl vedoucím kateder vyhlášené odměny pro školitele doktorandů s tím, že v případě ukončení studia včetně obhajoby práce do 4 let získá školitel jednorázovou odměnu 20 tis. Kč, při prodloužení doby studia se tato odměna sníží na polovinu
- Setkání vedení stavebních fakult ČR a SR - uskutečnilo se ve dnech 2.-3.10. 03 v Liptovskom Jáne, předmětem jednání bylo hlavně bakalářské studium na fakultách, návrh nového systému přijímacího řízení, uskutečnění SVOČ v příštím roce na FSv (této akci nutno věnovat maximální pozornost a zajistit 100% účast), dále byl vznesen návrh na představení fakult na jiných fakultách a pořádání konference u příležitosti stavebního veletrhu "Civil Engineering Education and Research in Extended EU"
- Informace z KR a GR:
- Konference ČVUT v evropském výzkumném a vzdělávacím prostoru - dobrá prezentace FSv
- Hospodaření
- osobní náklady (průměrné mzdy - porovnání mezi VŠ, mezi fakultami jsou disproporce minimální)
- Kreditní úrok - pooling
- Evaluace EUA - hodnocení EUA na ČVUT v akad. roce 2003/04 bude zaměřeno podle požadavku ČVUT na:
- optimální strukturu pro řízení a odpovědnost za vzdělávací, výzkumnou a finanční stránku univerzity
- internacionalizaci vzdělávacího procesu a studentské záležitosti
Vedení ČVUT žádá celou akademickou obec o maximální součinnost.
- Fond ČVUT na podporu celoškolských aktivit - tento materiál byl elektronickou poštou zaslán všem vedoucím kateder/pracovišť, aby se s ním seznámili a popř. ještě podali návrh na přidělení fin. prostředků z tohoto fondu.
3. Věda a výzkum
Pan děkan za nepřítomného prod. Hájka podal následující informace:
- Výzkumné záměry - všechny žádosti o prodloužení VZ do 31. 12. 04 byly schváleny . Do 15. 10. 03 budou vydána pravidla a pokyny pro VZ a rozeslána na katedry.
- Hodnocení doktorandů - byla stanovena 3členná komise z členů AS FSv, která provede formální kontrolu vyplněných formulářů, do konce října bude vyhodnoceno definitivní pořadí a rozděleny příspěvky ke stipendiím podle na jaře odsouhlasené metodiky.
- Doktorské projekty GA ČR - získané projekty - začátek 1.10. 2003. Celkový počet podaných projektů: 185, počet udělených grantů celkem: 38, počet udělených grantů ČVUT: 5, z toho FSv 2 (Doc. Ing. Václav Beran, DrSc. a Doc. Ing. Petr Hájek, CSc.).
- Juniorstav 6 - konference doktorandů se koná 4.-5.2. 2004 ve VUT Brno, budou na ní prezentovány výsledky prací studentů doktorského studia, tématicky je konference rozdělena do 20 odborných sekcí, oficiální vyhlášení s termíny pro přihlášení bude zveřejněno v nejbližší době. Předsedové obor. rad mají za povinnost zajistit dostatečnou účast doktorandů, informace bude vyvěšena na fakultním webu.
- 5th International PhD Symposium in Civil Engineering - bude se konat 17.-19.6. 2004 v Delftu, termín pro zaslání abstraktů příspěvků je do 1.11. 2003. Bližší informace na www.phdce5.nl
- Publikace výsledků doktorských disertačních prací se vztahem k betonovému stavitelství - publikování krátkých článků o ukončených a obhájených doktorských desertačních pracích se vztahem k betonovému stavitelství v rozsahu jedné tiskové strany, kontaktní osoba: Ing. Margoldová, CSc., tel. 222316173, termín: průběžně
- Prezentační CD "Aplikovaný výzkum a vývoj na VŠ a výzkumných ústavech" - Technologické centrum AV ČR připravuje prezentační CD zaměřené na mezinárodní transfer technologií - nabídka výzkumu a vývoje technologií na VŠ a výzkumných ústavech. Možnost dodat informace o projektech kateder a výzkumných pracovišť představující konkrétní nabídky pro potenciálního komerčního uživatele - rozsah max. 1 strana dle předepsané struktury, která je na www.tc.cz/projekty/circ/, bližší informace na cerna@tc.cas.cz , T: 31.10. 2003
- Celostátní seminář "Akce Marie Curie - výzva pro české vědecké pracovníky" - koná se 14.10. 2003 na Universitě Karlově, Celetná 20, posluchárna 140, Praha 1, účast je bezplatná, projekt 6.RP EU Lidské zdroje a mobilita prezentují zástupci Evropské komise a pracovníci Technologického centra AV ČR. Přihlášku možno podat do 3.10. 2003 na e-mailovou adresu klusackova@tc.cas.cz nebo faxem 220922698
- Sumář termínů:
přihlášky na celostátní seminář "Akce Marie Curie" | T: ihned |
presentační CD: "Aplikovaný výzkum..." | T: 31.10. 2003 |
abstrakty na PhD Symposium v Delftu | T: 1.11. 2003 |
Info o doktorských pracích v BETON TKS | T: průběžně |
4. Pedagogické záležitosti
Prod. Máca podal následující informace:
- Přijímací řízení na FSv pro šk. rok 2003/04 - stav k 30.9. 2003:
- stud. program Stavební inženýrství - přijato 1174
- stud. program Architektura a stavitelství - přijato 269
- stud. program Geodézie a kartografie - přijato 121
Prod. Máca podal dále informaci o poměru přijatých a zapsaných studentů - nejlépe dopadl stud. program Architektura a stavitelství a dále statistiku o studentech zapsaných v r. 1997 a z nich počet absolventů v 2002/03.
Studijní poradci pro 1. roč. Bc. studia:
- pro stud. program SI - 57 poradců
- pro stud. program A - 6 poradců
- pro stud. program G - 1 poradce
Budou se konat pravidelné schůzky stud. poradců s vedením fakulty.
Pro st. program SI byly navrženy 2 varianty studijních plánů:
- 4 paralelky po 220 studentech
- 2 paralelky po 120 studentech - zde jsou zařazeni lepší studenti dle dosažených výsledků u přijím. zkoušek
- Imatrikulace - koná se 15.10. 2003 (v 9,00, 11,00 a 13,00 hod.) v Betlémské kapli. Ten samý den od 15,00 hod. se uskuteční beseda studentů s vedením fakulty - ruší se výuka pro všechny ročníky.
- Zápis volitelných předmětů - je-li v KOSu nastavena nenulová kapacita, má student právo si předmět zapsat a katedra má povinnost zajistit výuku předmětu.
- Uznávání předmětů - povoluje pouze děkan na základě žádosti studenta. Má-li student předmět zapsaný, musí splnit podmínky ukončení předmětu.
- SVOČ - tato studentská soutěž se uskuteční na FSv v příštím roce, o termínu se ještě diskutuje, kontaktní osobou je Doc. Ing. Pavel Kuklík, CSc.
- Příspěvky studentům na výuku v terénu, exkurze - příspěvek byl zvýšen na 60,- Kč/studenta/den
5. Rozvoj
Prod. Jettmar podal následující informace:
- Hodnocení výsledků výuky - připravují se podklady pro vyhodnocování bakalářského studia studenty v 1. semestru (společně se stud. komorou AS FSv)
- Do konce října t.r. dostanou katedry pokyny pro strukturu diplomové práce (jedná se o obsah části v AJ)
- Rozvoj a obnova - doc. Jettmar poděkoval všem řešitelům za předložené projekty - celkem 26.
Upozornil na 4 projekty, na které je třeba se v současné době zaměřit:
- Podpora návrhů na jmenovací a habilitační řízení v r. 2004 T: 7.10. 03 odpoledne
- Mobilita studentů v r. 2004 - kont. osoba Ing. Požár z R ČVUT
- Podpora handicapovaných studentů - kontakt Doc. Jettmar
- Program University 3. věku - kontakt Ing. Manová
6. Zahraniční styky
Prod. Huml podal následující informace:
- Doplnění předmětů do brožury Prospectus 2004/05 - vedoucí kateder zajistí prostřednictvím garantů předmětů vyplnění úplných údajů pro předměty vyučované v AJ pro 1.-3. ročník bakalářského studia a pro oba ročníky magisterského studia. Formuláře upravené podle požadavku z rektorátu a pokyny pro vyplnění budou uveřejněny na fakultním webu odd. pro ZS do 15.10. 2003. T: 31.10. 2003
Pozn.: předměty v nabídce Prospectusu se pro studenta samoplátce musí vyučovat i v případě jediného zájemce. Jedná-li se však pouze o studenty programu Erasmus, pak standardní forma výuky se otevírá při počtu minimálně 5 zapsaných studentů, jinak lze formu výuky upravit podle úvahy přednášejícího nebo je možné případně kurz neotevřít.
- Návrhové listy na cestu do zahraničí - s ohledem na neustálý nárůst výjezdů nutno předkládat alespoň 14 dní před nástupem cesty, jinak lze velmi těžko zajistit zálohu na nutné výdaje.
- Platební karta pro úhradu plateb do zahraničí - využívat této možnosti podle pokynů vydaných panem tajemníkem z 16.9. 2003. Podle konkrétních zkušeností a případů budou tato pravidla průběžně upřesňována.
- Na fakultním webu odd. ZS budou zveřejněna pravidla pro cesty do zahraničí (návrhové listy, změny dopravních prostředků, pronájem auta, spojení služební a soukromé cesty apod.), dále pro objednávky ubytování hostů (platby v hotovosti, platby z prostředků fakulty pouze v rámci vzájemných dohod, Socrates, výjimečně granty - apod.). Objevuje se řada vyloženě nepřijatelných postupů při účetní likvidaci zahraniční cesty.
- Uzavírání smluv programu Socrates-Erasmus na rok 2004/05 - co nejdříve, termín uzávěrky smluv bude sdělen po informaci z R ČVUT - předpoklad listopad 2003.
- Konference
- "B4E - Výstavba pro Evropu budoucnosti - Strategie a spojenectví pro inovace ve stavebnictví" - koná se 14.-15.10. 2004 v Maastrichtu, informace na webu www.b4e.org
- "Complex systems, Inteligence and Technology Applications" - koná se 19.-22.9. 2004 ve Francii, informace na webu www.chbg.unicaen.fr/lusac/csimta
- Zahraniční stipendia pro rok 2004/05
- 3měsíční v oblasti humanitních věd, informace na webu www.iwm.at - T: 1.12. 2003
- Mezinárodní Višegrádský fond: 2 skupiny - vnitřní a European Studies, informace na webu www.visegradfund.org - T: 31.1. 2004
- Stipendia DAAD - detailní informace na stránce AIA www.dzs.cz
- Bulletin AIA 2003 - 2 typy stipendií:
- konkurzy - každý se hlásí sám
- kvóty MŠMT - přihlášky přes odd. pro ZS rektorátu, termín sdělí rektorát.
- Nabídka nového magisterského programu "Rehabilitation Engineering" na TU Dresden - detailnější informace budou sděleny katedrám, proděkanovi pro studijní záležitosti a studentům prostřednictvím odd. pro ZS.
7. Výstavba
Prod. Čihák podal následující informace:
- Veřejná obchodní soutěž na dodavatele požárního zabezpečení objektu fakulty - byly vyhlášeny a v obchodním věstníku zveřejněny obchodní podmínky pro veřejnou obchodní soutěž, rekonstrukce bude zahájena v letošním roce
- 3.11. 2003 bude vyhlášena soutěž GŘ Skanska CZ a.s. spolu s děkanem FSv o nejlepší diplomovou práci ve šk. roce 2003/04, uzávěrka přihlášek je 30.11. 2003, uzávěrka soutěže 27.2. 2004, podrobná informace včetně formuláře přihlášky je vyvěšena na fakultním webu
8. Hospodaření
Pan tajemník podal následující informace:
- Informace o hospodaření fakulty k 31.8. 2003 a o čerpání neinvestičních prostředků kateder a středisek - k tradičním výhradám na nerovnoměrné čerpání z hlediska času se
v letošním roce projevuje další, závažnější problém, související s vícezdrojovým financováním. Z přehledů o čerpání provozních prostředků je zřejmé, že většina kateder
a středisek dosud nepřijala stanovené nové postupy pro financování provozních potřeb útvaru. Oddělené čerpání, sledování a účtování výdajů (nákladů) podle jednotlivých zdrojů
financí je povinností a nutností, vyplývající z podmínek rozhodnutí MŠMT, příp. zadavatele grantu, projektu, pro každou dotaci. K 31.8. 03 jsou však v účetnictví i sestavách FIS
prostředky nákladových středisek z výzk. záměrů, z části grantové režie i z podílů na ostatních výnosech čerpány minimálně, nebo vůbec. Podobný vývoj je v čerpání mzdových
limitů, na jedné straně dluhy a překročení limitů ze základní dotace, na straně druhé nízké, nebo žádné použití mzdových prostředků výzk. záměrů. Informace o výnosech a nákladech
každého střediska, měsíční i do data, jsou k dispozici ve FIS, prezentace na Gremiu v měsíci dubnu 03.
9. Různé
9.1. Novela zákona o účetnictví ukládá povinnost provádět roční inventarizaci majetku, a to vždy v závěru účetního období. Inventarizace bude provedena letos podle stavu evidence majetku k 30.9. 2003, invent. seznamy budou předány vedoucím kateder a středisek do 31.10. 03, termíny a pokyny k provedení stanoví pan děkan formou svého příkazu.
9.2. Tajemník fakulty stručně komentoval písemný materiál "průvodce předpisy", předaný všem vedoucím. Jedná se o pomůcku pro rozhodování a řízení, ve které nejsou promítnuta ustanovení předpisů s krátkodobou platností, ani části upravující konkrétní pracovní postupy odborných útvarů děkanátu. V souvislosti byli vedoucí upozorněni na možná úskalí při hospodaření s veřejnými prostředky, problematika daňově neuznatelných nákladů i výdajů charakteru "osobní spotřeby" obecně.
9.3. Při vysílání pracovníků na pracovní cesty a určení dopravního prostředku (vlak) je možné využít "kilometrickou banku ČD", která je jako cenina uložena u vedoucí odd. SEI Ing. Augustinové. Doklad je na jméno fakulty a je přenosný.
9.4. Dne 20. října 2003 od 19,30 hod. pořádá FSv koncert v Betlémské kapli s programem SPIRITUÁLU KVINTET. Na koncert jsou panem děkanem všichni srdečně zváni. Vstupenky jsou k vyzvednutí u pí Zatloukalové.
Termíny příštích GD:
- pondělí 3.11. od 9,00 hod.
- pondělí 1.12. od 9,00 hod.
- pondělí 15.12. od 14,00 hod.
Příští zasedání Grémia děkana se bude konat 3. 11. 2003 od 9,00 hod. ve velké zasedací místnosti B 169.
Prof. Ing. Zdeněk Bittnar, DrSc., v.r.
děkan FSv CVUT
V Praze dne 10.10. 2003
Zapsala: Z. Zatloukalová