Metodický pokyn tajemníka | č. 1/2020, v. 2021/03/31 |
METODICKÝ POKYN TAJEMNÍKA FAKULTY STAVEBNÍ ČVUT V PRAZE
k provozu fakulty v omezeném provozu
I. Úvodní ustanovení
- Tento metodický pokyn je vydáván v návaznosti na příkaz děkana ke snížení nákazy koronavirem
a upřesňuje jeho působnost. Ustanovení tohoto metodického pokynu se neuplatní v případech, kdy jsou právními předpisy či jinými závaznými opatřeními
vyšší právní síly 1 stanoveny podmínky, pravidla a postupy přísnější.
- Tento metodický pokyn může být dále upřesňován. To bude prováděno vždy vydáním kompletní nové verze metodického pokynu a zásadní změny budou komentovány
v průvodní informaci. Případná nová verze metodického pokynu bude rozesílána na e-maily studentů a zaměstnanců a zároveň bude zveřejňována na webu
fakulty.
- Tento metodický pokyn doplňuje metodické pokyny proděkanky pro pedagogiku a metodické pokyny proděkana pro vědu a výzkum. V případě rozporu mezi
tímto metodickým pokynem a metodickými pokyny proděkanů platí metodické pokyny proděkanů.
II. Opatření ke snížení rizika nákazy
- Vstup na fakultu je upraven následovně, není-li zpřísněn aktuálním stupněm pohotovosti dle aktuálního
příkazu rektora nebo
příkazem děkana.
- Zaměstnanci pro vstup do fakulty využívají hlavní vchod. V odůvodněných případech (např. provozní potřeby oddělení děkanátu nebo kateder, práce
s objemnými břemeny apod.) je možné využít pro vstup do fakulty ostatní vchody, avšak musí být dodrženy veškeré aktuálně platné hygienické
požadavky 2.
- Vstup studentům na fakultu je umožněn pouze hlavním vchodem. Platí pouze v případě, že vstup studentům na fakultu není zakázán jiným nařízením
(zejména metodickým pokynem proděkanky pro pedagogickou činnost).
Vstup může být podmíněn registrací na vrátnici nebo včasným nahlášením seznamu příchozích studentů odpovědným zaměstnancem. V takovém
případě může být nutné, aby student zazvonil u hlavního vchodu.
- Pro vyhodnocení vstupu na fakultu s využitím karty je klíčová role v systému. Kdokoliv, kdo je v systému veden jako zaměstnanec fakulty,
bude považován za zaměstnance, a to i v případě, že je zároveň studentem.
- Vstup hostů (tuzemských i zahraničních) na fakultu za účelem individuálních návštěv i za účelem společných akcí (aktivity DČ, jednání pracovních
skupin, kontrolní komise apod.) je umožněn pouze hlavním vchodem. Platí pouze v případě, že vstup hostům na fakultu není zakázán jiným nařízením.
- Každý host se po příchodu musí nahlásit u hlavního vchodu, kde se zapíše do knihy návštěv a převezme si ho odpovědný zaměstnanec. Ten také za hosta
zodpovídá a po skončení návštěvy ho musí vyprovodit ven z budovy fakulty.
- Setkávání na fakultě je upraveno takto:
- Pracovní kolektiv. Za pracovní kolektiv se považují zaměstnanci, kteří spolu standardně na denní bázi přicházejí do styku v rámci pracovního
procesu. Pracovním kolektivem není kolektiv, kde jsou současně přítomni běžně se potkávající zaměstnanci a zaměstnanci nebo hosté, kteří se standardně
nepotkávají na denní bázi. Za pracovní kolektiv se dále považují kolektivy, shromažďující se v rámci investičních akcí nebo v rámci provádění
kontrol grantů a jiné činnosti fakulty.
- Setkání mimo pracovní kolektiv a mimo povolených pedagogických aktivit se může účastnit maximálně tolik osob, kolik vyplývá z vládního stupně
opatření PES na území Prahy (stupeň
dle webu ČVUT). Setkání většího množství osob může
být povoleno po předchozím projednání tajemníkem fakulty (petr.matejka@cvut.cz)
- Při setkání je nutné dodržovat bezpečnou vzdálenost při jednání alespoň 2 metry, lépe však 3 metry.
- Pokud se v rámci pracovního kolektivu potkává více než 10 lidí, je nutné setkání dopředu nahlásit na STPS za účelem evidence a pro zajištění
případné desinfekce prostor (josef.steffel@fsv.cvut.cz). Odpovědný zaměstnanec také zodpovídá za dodržování všech pokynů STPS
po celou dobu konání setkání všemi účastníky.
- Jednání orgánů fakulty může probíhat formou videokonferencí, telekonferencí, či s využitím hlasování per rollam. O použití těchto metod rozhodují
dotčené orgány. Rozhodnutí musí být v souladu s aktuálním příkazem rektora a aktuálním stupněm pohotovosti.
- Pracovní cesty jsou upraveny následovně:
- Tuzemské pracovní cesty (včetně účasti na konferencích, školeních, SZZ na jiných univerzitách apod.) jsou povoleny za předpokladu, že akce probíhá
v souladu s aktuálně platnými vládními nařízeními. Po absolvování akce je zaměstnanec povinen dbát zvýšené opatrnosti v kontaktu
s dalšími zaměstnanci a studenty za účelem minimalizace dopadů případného šíření nákazy.
- Zahraniční pracovní cesty (včetně účasti na konferencích apod.) jsou povoleny, ale jejich umožnění bude podrobněji posuzováno na zahraničním oddělení
a může být zakázáno na základě míry rizika, které ze zahraniční cesty vyplývá. Je doporučeno záměr dopředu předjednat. Po absolvování akce je zaměstnanec
povinen dbát zvýšené opatrnosti v kontaktu s dalšími zaměstnanci a studenty za účelem minimalizace dopadů případného šíření nákazy a dodržovat
platná vládní nařízení.
- V rámci schvalování pracovní cesty může zaměstnanec požádat o přidělení respirátorů. Rozhodnutí o přidělení respirátorů je v gesci Referátu
bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (eva.steffelova@fsv.cvut.cz, do předmětu uvádějte "Žádost o respirátor").
- Doplňková činnost
- Akce doplňkové činnosti musí být realizovány s aktuálně platnými nařízeními vlády (PES) a příkazem rektora
(zejména ve smyslu dodržení bezpečnostních opatření a omezení maximálního množství účastníků).
- Akce CŽV dle zákona o vysokých školách 111/1998 Sb. navíc musí být v souladu s aktuálně platným
metodickým pokynem proděkanky pro pedagogickou činnost.
- Pracovně-právní oblast:
- V maximální možné míře je využíváno možnosti práce z domova.
- Práci z domova povoluje zaměstnanci jeho přímý nadřízený v závislosti na charakteru práce a schopnosti zaměstnance tuto práci z domova vykonávat.
U neakademických pracovníků (i u nově navázaných pracovních poměrů) musí být v rámci pracovního poměru uzavřena dohoda o možnosti práce v režimu
práce z domova (Home Office).
- V případě karantény zaměstnance záleží na vedoucím pracovníkovi, zda je zaměstnanec schopen vykonávat svou práci z domova v režimu Home Office.
Podle toho může být práce vykonávána tímto způsobem. V opačném případě zaměstnanec nastupuje pracovní neschopnost a musí doložit Potvrzení o pracovní
neschopnosti.
- Potvrzení zaměstnanci o místě výkonu práce (v případě, že je třeba) vystavuje osobní oddělení.
- Regionální působnost:
- Tento pokyn se vztahuje na veškerá pražská pracoviště FSv.
- Štola Josef se řídí aktuálně platnými nařízeními v daném regionu (zejména nařízení krajské hygienické stanice) a dalšími nadřízenými předpisy (zejména
aktuálním příkazem rektora,
příkazem děkana a souvisejícím
metodickým pokynem proděkanky pro pedagogickou činnost).
Bezpečnostní opatření je doporučeno zavádět v duchu tohoto metodického pokynu. V případě nejasností kontaktujte tajemníka fakulty
(petr.matejka@cvut.cz).
- Výuková střediska Mariánská a Telč se řídí aktuálně platnými nařízeními v daném regionu (zejména nařízení krajské hygienické stanice) a dalšími nadřízenými
předpisy (zejména
aktuálním příkazem rektora,
příkazem děkana a souvisejícím
metodickým pokynem proděkanky pro pedagogickou činnost).
V případě nejasností kontaktujte tajemníka fakulty (petr.matejka@cvut.cz).
- Další obecná opatření:
- V prostorách fakulty je nutné nosit zdravotnickou roušku nebo respirátor (typu FFP2/KN95) 3.
Tuto ochrannou pomůcku je možné odložit, pokud v blízké přítomnosti zaměstnance není žádný další zaměstnanec.
- Je povinností každého studenta a zaměstnance dodržovat hygienu rukou (na všech toaletách je speciální desinfekční mýdlo, nejen rizikové plochy jsou na fakultě
důsledně a pravidelně čištěny).
- Po vstupu do budovy fakulty je přikázáno použít desinfekci rukou. Desinfekce bude umístěna u hlavního vchodu a na dalších vybraných místech fakulty.
- V případě podezření na nákazu koronavirem, nařízené karanténě nebo prokázaném onemocnění musí student i zaměstnanec postupovat dle platných vládních nařízení,
aktuálně platných instrukcí ČVUT (na internetových stránkách https://www.cvut.cz) a zároveň o tomto
stavu informovat koordinátora za Fakultu stavební (eva.steffelova@fsv.cvut.cz). V případě nařízené karantény nebo prokázaném onemocnění
je navíc studentům i zaměstnancům zakázaný vstup na fakultu.
- V případě třeba i jen běžného nachlazení raději zůstane zaměstnanec pracovat z domova. Tuto možnost bude konzultovat se svým nadřízeným, který může práci
z domova umožnit. V případě akutních zdravotních potíží odpovídajících virovému infekčnímu onemocnění (např. dušnost, kašel, horečka apod.) je zakázáno
vstupovat do budovy fakulty a setkávat se s ostatními zaměstnanci a studenty.
- Funkční celky fakulty jako je bufet, čítárna, studovna, FIT centrum, papírnictví apod. budou otvírány na individuální bázi, řešení budou diskutována mezi provozovatelem
a vedením fakulty.
- Zaměstnancům se doporučuje pravidelně absolvovat antigenní testování, a to buď na k tomu určených místech (hrazeno ze zdravotního pojištění) nebo na ČVUT
(pakliže bude tato možnost dostupná). V závislosti na situaci může být testováním podmíněn vstup do prostor fakulty.
III. Dočasná a přechodná ustanovení
- Od 10. 3. 2021 bude fakulta pro své zaměstnance zajišťovat možnost testování antigenními testy.
- Testy budou zaměstnancům předávány individuálně.
- Zaměstnanec je povinen informovat zaměstnavatele o výsledku provedeného testu, zaměstnavatel povede související evidenci 4.
- Vzhledem k omezené dostupnosti testů může dojít k vyčerpání skladových zásob. V takovém případě musí zaměstnanec v případě potřeby testu využít jiných možností
(např. veřejného systému testování).
- Test bude poskytován primárně těm zaměstnancům, jejichž přítomnost na pracovišti je nezbytně nutná pro chod fakulty. Ostatním zaměstnancům je v souladu s platnými
nařízeními vlády doporučeno využít režimu práce z domova.
- Od 17. 3. 2021 bude nad rámec standardních omezení mohou vstupovat do prostor fakulty pouze ti zaměstnanci, kteří splňují požadavky, uvedené v čl. IV, odst. (2) aktuálního
příkazu rektora 5,
kde je specifikován i způsob prokazování této skutečnosti formou aplikace.
- Od 6. 4. 2021 jsou studenti 6 při vstupu na fakultu za účelem konzultace povinni prokázat se konzultujícímu pedagogovi
formou čestného prohlášení nebo jiného potvrzení, že:
- mají nejvíce 3 dny starý negativní POC antigenní nebo RT-PCR test na přítomnost viru SARS-CoV-2,
- nebo v posledních 90 dnech prodělali onemocnění COVID-19 a zároveň u nich uplynula doba izolace dle platného mimořádného opatření Ministerstva zdravotnictví a nejeví žádné příznaky
onemocnění COVID-19,
- nebo absolvovali očkování před více než 14 dny (druhou dávku v případě dvoudávkového očkovacího schématu).
IV. Závěrečná ustanovení
- Tento metodický pokyn nahrazuje předchozí verzi metodického pokynu tajemníka 1/2020 k provozu fakulty v omezeném provozu, verze 2021/03/17.
- Tento metodický pokyn nabývá účinnosti dnem 31. 3. 2021.
Ing. Petr Matějka, Ph.D.
tajemník fakulty
1
Např. zákony, vyhlášky, usnesení vlády, nařízení ministerstev, závazná opatření jiných orgánů apod.
2
Jedná se zejména o povinnost nosit zábranu pro šíření kapénkové infekce a použít při vstupu do budovy desinfekci rukou.
3
Přesně dle bodu 1
mimořádného opatření vlády č.j. MZDR 15757/2020-44/MIN/KAN
4
Dle mimořádného opatření vlády č.j. MZDR 47828/2020-17/MIN/KAN
5
Nejvíce 7 dní starý negativní test, prodělané onemocnění v posledních 90 dnech nebo certifikát o provedeném očkování před více než 14 dny, přesně však dle
mimořádného opatření vlády č.j. MZDR 9364/2021-1/MIN/KAN
6
Týká se všech studentů, zejména tedy studentů bakalářského, magisterského a doktorského studia bez pracovně-právního vztahu s fakultou (pak je na studenty pohlíženo jako na zaměstnance).