Dokument neplatný

Směrnice děkana pro realizaci studijních programů a státní závěrečné zkoušky
na Fakultě stavební ČVUT v Praze

Článek 1
Základní ustanovení

  1. Podmínky studia stanoví zákon č. 111/1998 Sb. o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách). Pro podmínky studia na Českém vysokém učení technickém v Praze (dále jen "ČVUT") znění zákona specifikuje Statut ČVUT, zejména jeho přílohy
    • Podmínky studia cizinců na ČVUT,
    • Řád přijímacího řízení ČVUT
    a vnitřní předpisy ČVUT
    • Studijní a zkušební řád pro studenty ČVUT (dále jen "SZŘ"),
    • Stipendijní řád ČVUT,
    • Disciplinární řád pro studenty ČVUT.
  2. Tato směrnice děkana upravuje podrobnosti podmínek studia na Fakultě stavební ČVUT v Praze (dále jen "fakulta") ve všech akreditovaných bakalářských, magisterských a doktorských studijních programech.

 

Článek 2
Studium v bakalářských a magisterských studijních programech

  1. Studium v bakalářských a magisterských studijních programech se řídí články 7 až 20 SZŘ.
  2. Studijní plán je součástí studijního programu a je sestavován pro jednotlivé studijní obory. Obsahuje seznam předmětů, jejichž absolvování a zakončení je nutnou podmínkou pro řádné ukončení studijního programu. Studijní plán:
    1. Vymezuje skupiny jednotlivých předmětů podle volitelnosti na povinné, povinně volitelné a volitelné. Povinné předměty jsou základem studia pro studijní program a obor, volbou volitelných skupin předmětů (profesních modulů nebo zaměření) v rámci studijního oboru si student sám určuje profesní zaměření svého odborného profilu a volitelnými předměty si rozšiřuje odborný profil podle svého zájmu. O absolvování profesního modulu nebo zaměření se studentovi vydá na jeho žádost potvrzení.
    2. Vymezuje návaznosti předmětů, pokud je to třeba. Návazností se rozumí splnění všech předepsaných povinností (zápočet, klasifikovaný zápočet, zkouška) určeného předmětu před konáním zkoušky z daného předmětu, nestanoví-li doporučený časový plán studia jinak.
    3. Stanovuje závazně kontrolované úseky studia (semestr, akademický rok, blok studia) včetně podmínek pro jejich úspěšné splnění. Způsoby kontroly jsou stanoveny v dokumentaci studijního programu.
    4. Určuje semestr, ve kterém je předmět obvykle vypisován.
  3. Termíny a organizace zápisu do semestrů jsou stanoveny vyhláškou děkana a zveřejněny vývěskou na studijním oddělení a na webové stránce fakulty.
  4. Student může do dvou týdnů po zahájení výuky v semestru požádat na studijním oddělení o změnu zapsaných předmětů (zrušit zápis nebo zapsat nový předmět). Po dvou týdnech se všechny zapsané předměty stávají závaznými pro daný semestr a žádný další předmět již nelze zapsat nebo zrušit.
  5. Zápočet nebo klasifikovaný zápočet lze získat nejpozději do konce zkouškového období semestru, ve kterém byl předmět zapsán.
  6. Zkoušku lze konat pouze ve zkouškovém období semestru, ve kterém byl předmět zapsán. Není-li však předmět pro stejný studijní program vypsán v následujícím semestru, lze konat zkoušku nejpozději do konce zkouškového období semestru následujícího po semestru, ve kterém byl předmět zapsán.
  7. Uznání úseku studia (semestru, akademického roku nebo bloku) a jednotlivých předmětů definují čl.17 odst.10 a čl.19 odst.2 SZŘ. Žádost o uznání úseků studia nebo předmětů podává student na studijní oddělení při prvním zápisu po přijetí ke studiu.
  8. Žádosti studentů týkající se studijních záležitostí (např. přerušení studia dle čl.17 odst.6 SZŘ), ve kterých se studenti odvolávají na zdravotní důvody, je nutné doložit třetím dílem formuláře "Potvrzení pracovní neschopnosti".
  9. Ukončení studia definuje čl.20 SZŘ. Studentovi se ukončuje studium nesplněním požadavků vyplývajících ze studijního programu podle čl.20 odst.5 b) SZŘ zejména v těchto případech:
    1. pokud se nedostaví v určeném termínu k zápisu do příslušného semestru studia (čl.17 odst.5 SZŘ),
    2. pokud se nedostaví k zápisu po přerušení studia (viz čl.17 odst.9 SZŘ)
    3. pokud nezíská minimální počet kreditů nutný pro pokračování ve studiu podle čl.18 odst.5 SZŘ,
    4. pokud nezíská zápočet, klasifikovaný zápočet nebo nevykoná zkoušku při druhém zápisu téhož předmětu (čl.12 odst.3 a čl.13 odst.5 SZŘ),
    5. pokud nesplní některou z kontrol plnění studijních povinností během studia stanovených v dokumentaci studijního programu (čl.7 odst.4c) SZŘ),
    6. pokud nesloží státní závěrečnou zkoušku v termínu stanoveném v čl.21 odst.9 nebo odst.10 SZŘ,
    7. pokud je i při opakování státní závěrečné zkoušky hodnocen stupněm nevyhověl (čl.22 odst.6 SZŘ).
    Dnem ukončení studia podle čl.20 odst.5b) SZŘ je den, kdy rozhodnutí o ukončení studia nabylo právní moci.

 

Článek 3
Zařazování do studijních oborů

  1. V bakalářském studijním programu "Stavební inženýrství" jsou studenti od pátého semestru (druhého bloku studia) zařazováni na základě výběrového řízení do studijních oborů. Přihlíží se k zájmu studentů o studijní obor, jejich studijním výsledkům v 1. až 3.semestru a ke kapacitním možnostem jednotlivých studijních oborů. O zařazení studenta do studijního oboru rozhoduje s konečnou platností děkan.
  2. Výběrové řízení je organizováno v průběhu čtvrtého semestru. Studenti jsou informováni o vyhlášení výběrového řízení vyhláškou děkana zveřejněnou na studijním oddělení a na webové stránce fakulty. Výběrového řízení se účastní všichni studenti bakalářského studijního programu "Stavební inženýrství", kteří se v následujícím roce budou zapisovat do druhého bloku studia.
  3. Do hodnocení studijních výsledků budou zahrnuty všechny předměty uvedené v 1. až 3.semestru doporučeného časového plánu studia. Studijní výsledky jsou dány poměrem: počet splněných kreditů / vážený studijní průměr (čl.16 SZŘ), do kterého se všechny neukončené předměty zakončené zkouškou nebo klasifikovaným zápočtem započítávají stupněm 4 (nevyhověl).
  4. Při vyhodnocení výběrového řízení bude u studentů, kterým byly uznány některé předměty z předcházejícího studia, přihlédnuto k této skutečnosti.
  5. Po uzavření výběrového řízení povoluje děkan přestup na jiný studijní obor pouze ze závažných důvodů.

 

Článek 4
Pedagogické rady

  1. Pedagogická rada bakalářského nebo magisterského studijního programu (dále jen "PRP") je základním odborným orgánem studia. Za svou činnost odpovídá děkanovi fakulty.
  2. Je-li studium v bakalářském nebo magisterském programu členěno na obory, je PRP členěna na pedagogické rady oborů (dále jen "PRO"), které zabezpečují odbornou činnost v rámci těchto studijních oborů. PRO jsou povinny respektovat usnesení PRP.
  3. PRP nebo PRO má minimálně pět členů z řad akademických pracovníků fakulty. Předsedové PRO jsou ze své funkce členy PRP.
  4. Předsedu a členy PRP nebo PRO jmenuje a odvolává děkan po projednání v kolegiu děkana na základě návrhu proděkana pro pedagogickou činnost. Předsedou PRP nebo PRO je zpravidla příslušný zástupce proděkana pro pedagogickou činnost.
  5. PRP zejména:
    1. předkládá návrhy na úpravy nebo vytvoření nových oborů,
    2. sestavuje studijní plán pro blok studia společný pro všechny obory a provádí jeho aktualizaci,
    3. koordinuje nabídku volitelných předmětů předkládanou katedrami pro studijní program,
    4. na základě výsledků výběrového řízení předkládá děkanovi návrh na zařazení studentů do studijních oborů,
    5. není-li ustavena PRO, plní PRP funkci PRO podle odst.6.
  6. PRO zejména:
    1. sestavuje studijní plán pro oborový blok studia a provádí jeho aktualizaci,
    2. sestavuje nabídku volitelných skupin předmětů (profesních modulů nebo zaměření) v rámci studijního oboru,
    3. koordinuje nabídku volitelných předmětů předkládanou katedrami pro studijní obor.

 

Článek 5
Státní závěrečná zkouška

  1. Státní závěrečná zkouška (dále jen "SZZ") se řídí články 21 až 23 SZŘ.
  2. Předsedu, místopředsedu a členy zkušební komise jmenuje děkan podle čl.21 odst.2 SZŘ. Mezi členy komise musí být nejméně jeden významný odborník, který není zaměstnancem ČVUT.
  3. Termíny konání SZZ nebo jejich částí stanoví děkan zveřejněním na studijním oddělení. Předpoklady pro připuštění ke SZZ jsou uvedeny v dokumentaci studijního programu.
  4. SZZ se skládá ze dvou částí, z nichž každá se klasifikuje zvlášť:
    1. obhajoby diplomové nebo bakalářské práce (dále jen "DP"),
    2. ústní zkoušky z tematických okruhů.
  5. Témata DP vycházejí z potřeb praxe nebo z vědeckovýzkumné činnosti kateder. Jejich zaměření, rozsah a náročnost jsou diferencovány u magisterského a bakalářského studia. Témata vypisují vedoucí kateder, za organizaci přihlášek studentů na témata DP odpovídá příslušný zástupce proděkana pro pedagogickou činnost.
  6. Vedoucí DP, konzultanty, zásady vypracování těchto prací, kritéria jejich hodnocení, termíny odevzdání a další náležitosti určuje vedoucí katedry podle pokynů děkana fakulty.
  7. DP zadává katedra nejpozději první týden semestru, v němž má student DP zapsanou. Zadání DP je na předepsaném formuláři, kde je uveden název práce, název práce v anglickém jazyce, jméno studenta, termín zadání a odevzdání práce, vedoucí DP a zásady zpracování DP. Zadání podepisuje vedoucí katedry, vedoucí DP a student potvrzuje převzetí zadání. Nejpozději do konce 2.týdne výuky v semestru provede katedra zápis do informačního systému fakulty a odešle kopii zadání DP na studijní oddělení.
  8. Odevzdání DP potvrzuje vedoucí DP do studijního průkazu. V odůvodněných případech může místo zápisu do studijního průkazu zaslat vedoucí DP na studijní oddělení seznam studentů, kteří odevzdali DP.
  9. Nejpozději 14 dní před termínem konání SZZ určí vedoucí katedry oponenta DP z řad odborníků z praxe nebo akademických pracovníků.
  10. Vedoucí DP hodnotí a klasifikuje DP studenta podle čl.15 odst.1 SZŘ a hodnocení odevzdá vedoucímu katedry. Oponent vypracuje posudek DP studenta, v němž ji zhodnotí a klasifikuje podle čl.15 odst.1 SZŘ, a posudek odevzdá vedoucímu katedry. Vedoucí katedry umožní studentovi nejpozději tři dny před termínem SZZ, aby se seznámil s hodnocením DP vedoucím DP a s oponentským posudkem včetně klasifikace.
  11. SZZ se zahajuje obhajobou DP. Při obhajobě se student vyjádří k připomínkám uvedeným v hodnocení DP vedoucím DP a v oponentském posudku a odpovídá na otázky ve všeobecné rozpravě.
  12. Ústní částí SZZ se prověřují komplexní znalosti studenta z problematiky příslušného studijního oboru. Ústní část SZZ se skládá ze zkoušek z tématických okruhů, které jsou uvedeny v dokumentaci studijního programu ve studijních plánech jednotlivých studijních oborů. Zkoušku studenta z tématického okruhu vede člen komise určený předsedou, doplňující otázky mohou klást i ostatní členové komise. O klasifikaci zkoušky z tématického okruhu rozhoduje určený zkoušející s přihlédnutím k názoru ostatních členů komise. O celkové klasifikaci ústní části SZZ rozhoduje zkušební komise.
  13. Jednotlivé části i SZZ jako celek se klasifikují stupnicí podle čl.15 odst.1 SZŘ. Obhajobu DP práce klasifikuje zkušební komise s přihlédnutím ke klasifikaci DP vedoucím a oponentem. Výslednou známku SZZ stanoví zkušební komise s přihlédnutím k hodnocení jejich částí včetně obhajoby DP a k výsledkům předchozího studia. Pokud byla obhajoba DP nebo ústní část SZZ hodnocena stupněm nevyhověl, je i celkový výsledek SZZ hodnocen stupněm nevyhověl.
  14. Komise může podat děkanovi návrh na udělení pochvaly za vynikající zpracování a obhajobu DP nebo za vynikající průběh SZZ.

 

Článek 6
Studium v doktorských studijních programech

  1. Studium v doktorských studijních programech se řídí články 24 až 35 SZŘ.
  2. Jazyková příprava je dokumentována zkouškami ze dvou světových jazyků, z nichž jeden je angličtina. Doktorand musí absolvovat nejméně jednu zkoušku z jazyka před složením státní doktorské zkoušky, druhou zkoušku z jazyka musí absolvovat nejpozději před podáním žádosti o povolení obhajoby disertační práce.

 

Článek 7
Závěrečná ustanovení

  1. V případech, v nichž o studijních záležitostech rozhoduje děkan, obracejí se na něj studenti se žádostmi zpravidla prostřednictvím příslušného zástupce proděkana pro pedagogickou činnost podle svého studijního programu nebo oboru. Svou písemnou žádost podávají u referentky studijního oddělení.
  2. V případech, které nejsou řešeny předpisy uvedenými v čl.1 odst.1 ani touto směrnicí, jakož i v případech sporných, rozhoduje děkan.
  3. Zrušuje se Směrnice děkana pro realizaci studijních programů a státní závěrečné zkoušky na Fakultě stavební ČVUT v Praze ze dne 31.5.2005.
  4. Tato směrnice byla projednána Akademickým senátem fakulty dne 24.5.2006.
  5. Tato směrnice nabývá účinnosti od akademického roku 2006/2007.

 

V Praze dne 24. 5. 2006

prof. Ing. Zdeněk Bittnar, DrSc. v.r.
děkan