Teorie rozhodování

Kód předmětu: 126YTRO
Garant předmětu: doc. Ing. Eduard Hromada, Ph.D.
Zakončení předmětu: Z,ZK
Počet kreditů: 2 kred.
Rozsah výuky: 1+1

Anotace(semestr )
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními pojmy, modely a metodami teorie rozhodování. Studenti budou schopni analyzovat, formulovat a řešit rozhodovací situace a problémy. V rámci předmětu se vyučuje jednokriteriální a vícekriteriální rozhodování. Stanovení kritérií, stanovení důležitosti (vah) kritérií, hodnocení variant. Výběr optimální varianty a její obhajoba. Rozhodování za jistoty, nejistoty, za rizika.
Obsah 
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními pojmy, modely a metodami teorie rozhodování. Studenti budou schopni analyzovat, formulovat a řešit rozhodovací situace a problémy. V rámci předmětu se vyučuje jednokriteriální a vícekriteriální rozhodování. Stanovení kritérií, stanovení důležitosti (vah) kritérií, hodnocení variant. Výběr optimální varianty a její obhajoba. Rozhodování za jistoty, nejistoty, za rizika.

Základní pojmy z teorie rozhodování. Rozhodovací proces. Klasifikace rozhodovacích problémů.
Rozhodovací stromy. Metfesselova alokace.
Párové porovnání.
Saatyho metoda. Postupný rozvrh váhy.
Metoda váženého pořadí. Bodovací metoda s váhami.
Metoda indexových koeficientů.
Brainstorming. Metoda 635 (brainwriting). Delfská metoda. Strom cílů.
Morfologická analýza.
Metoda lineárních dílčích funkcí utility.
Diskriminační analýza s Ivanovičovou odchylkou.
Kompenzační metoda. Metoda váženého součtu.
Základní rozhodovací matice.
Modely konfliktních rozhodovacích situací.
Literatura 
Povinná literatura:
[1]  FIALA, P. Modely a metody rozhodování. Praha: Oeconomica, 2013. ISBN 978-80-245-1981-4
[2]  FOTR, J. a kol. Manažerské rozhodování: postupy, metody a nástroje. 2016. ISBN 978-80-87865-33-0
Doporučená literatura:
[3]  KEPNER, CH. H. a TREGOE, B. B. The new rational manager. USA, 2013. ISBN 9780971562714
[4]  ŠTĚDROŇ, B. a kol. Manažerské rozhodování v praxi. Praha: C.H. Beck, 2015. ISBN 978-80-7400-587-9
[5]  VLČEK, R. Hodnota pro zákazníka. Praha: Management Press, 2002. ISBN 80-7261-068-6
Návaznosti 
--
Studijní plány 
Předmět je zařazen do následujících studijních plánů:

- studijní plán Management a ekonomika ve stavebnictví (BE20200P), skupina Management a ekonomika ve stavebnictví, PV předměty (BE20210800_1), dop. semestr 8 (tento studijnÍ plán platí pouze pro přestup z programu Stavební inženýrství v roce 2022 )
- studijní plán Management a ekonomika ve stavebnictví (BE2022), skupina Management a ekonomika ve stavebnictví, PV předměty (BE20210800_1), dop. semestr 8 (platí pro nástup v akademickém roce 2021 )
- studijní plán Management a ekonomika ve stavebnictví (BE2022P), skupina Management a ekonomika ve stavebnictví, PV předměty (BE20210800_1), dop. semestr 8 (platí pro nástup v akademickém roce 2022 (přechod na nový studijní plán) )
- studijní plán Management a ekonomika ve stavebnictví (BE2023), skupina Management a ekonomika ve stavebnictví, PV předměty (BE20210800_1), dop. semestr 8 (platí pro nástup od akad. roku 2023/24 )