Akademický senát FSv ČVUT

Zápis ze 14. zasedání AS FSv, které se konalo dne 30.4.2003, č. 14/03


Přítomni:dle prezenční listiny
Omluveni:P.Mondschein
Hosté:Ing. J.Pavlík, doc. P.Hájek, prof. Z.Bittnar, doc. M.Huml, doc. J.Novák

Program:

  1. Kontrola zápisu
  2. Projednání návrhu rozpisu dotace pro r. 2003 a návrh rozpočtu pro r. 2003
  3. Projednání přílohy B metodiky rozpisu institucionálních prostředků
  4. Informace proděkana Doc. Humla, činnosti zahraničního oddělení a koncepce dalšího rozvoje
  5. Různé
Předseda AS FSv zahájil 14. zasedání AS FSv, přivítal přítomné hosty a seznámil AS FSv s programem.

Změna programu - kontrola zápisu se přesouvá na pozici 4.

S cílem zvýšit přesnost i podrobnost zápisů z jednání připravilo předsednictvo AS FSv následující opatření: Na kontrole zápisu se budou kromě tajemníka vždy podílet ještě další dva členové senátu, určení před každým zasedáním, po jednom ze zaměstnanecké a studentské komory. Text zápisu bude poté zaslán v pracovní verzi všem členům AS FSv ke kontrole před zveřejněním.

Hlasování: pro 24, proti 1, zdržel se 0.

Bod 1 - Projednání přílohy B - metodiky rozpisu institucionálních prostředků pro specifický výzkum a vývoj

Proděkan Doc. Hájek seznámil AS FSv s Metodikou rozpisu pro specifický výzkum a vývoj. Ing. Záleský tlumočil stanovisko ekonomické komise AS FSv (dále EK): Dokument byl projednán v EK, podklady měli členové ekonomické komise v předstihu k dispozici. Vznesené připomínky týkající se především prokazování účasti studentů na specifickém výzkumu a způsobu započtení zahraničních grantů do výkonů pracovišť byly uspokojivě vysvětleny. EK souhlasí s navrženou metodikou. V diskusi vystoupili doc. Pacovský, Ing. Pavlík, doc. Hájek, prof. Bittnar. Doc. Hájek předložil porovnání relativních výkonů v % jednotlivých pracovišť podle dosavadní a navrhované metodiky. Rozdíly jsou malé. Důraz je kladen na co nejvyšší transparentnost hodnocení. Vstupní údaje jsou k dispozici u vedení FSv.
Doc. Hájek předá EK svůj excel. soubor s výpočtem.

AS FSv souhlasí s předloženou metodikou

Hlasování: pro 21, proti 0, zdržel se 6.

Bod 2 - Projednání návrhu rozpisu dotace pro r. 2003 a návrh rozpočtu pro r. 2003

Ing. Pavlík seznámil AS FSv s návrhem rozpisu dotace na rok 2003, která vychází z rozpisu dotace ČVUT schválené AS ČVUT dne 26.03.2003. Informoval o změnách ve struktuře dotace v porovnání s rokem 2002. Vedoucím kateder a středisek byly předány podklady pro vypracování vlastního rozpočtu. Písemný materiál (Návrh rozpisu dotace NIV v r.2003 včetně 3 příloh) byl předán EK.
Ing. Záleský seznámil AS FSv se stanoviskem EK. Příloha 3 by měla být doplněna tak, aby každé pracoviště mohlo zkontrolovat způsob výpočtu (uvedení vzorců a vstupních údajů). Do přílohy 3 je třeba doplnit údaje pro 3 výzkumná pracoviště (LERMO, Exp.centrum, CEG). EK vypracuje excel. tabulku v takové struktuře, která umožní vedoucím pracovišť a akademickému senátu transparentní sledování toku finančních prostředků na pracoviště. Taková tabulka bude v některých bodech zřejmě odlišná od povinné úřední účetní osnovy, bude ale vycházet ze shodných vstupních údajů a schválených pravidel pro nakládání s finančními prostředky. Podle potřeby se budou uvádět jak absolutní částky v Kč, tak relativní v %. O její naplnění požádá EK tajemníka FSv. V diskusi vystoupili Ing. Záleský, prof. Bittnar, doc. Pacovský, Dr. Šibrava, p.Musil, doc. Konvalinka, doc. Křemen. Doc. Pacovský připomněl nalezenou chybu, omylem uvedeno středisko 11220 místo 11210, žádost o opravu předána Ing. Pavlíkovi (v součtu ke změně nedochází).
Doc. Pacovský žádá o stanovení základních pravidel pro čerpání prostředků na opravy investičního majetku v majetku fakulty a kateder. P.Roob vznesl dotaz na výši prostředků na pronájmy sportovních zařízení pro výuku (katedru 11103). V budoucnu by měla potřeba prostředků spíše klesat, vzhledem k vyššímu využívání sportovišť ČVUT, na jejichž výstavbě se FSv podílí. Prof. Bittnar odpověděl doc. Křemenovi na dotaz ohledně korektního započítávání doktorandů formálně vedených na jiných katedrách: lze řešit dohodou kateder o převedení adekvátní části prostředků. Ing. Pavlík odpověděl p.Musilovi na dotaz ohledně počtu zaměstnanců FSv v jednotlivých kategoriích. Dotaz doc. Konvalinky ohledně 50% poklesu plánovaných prostředků v oddělení pro vědu a výzkum. Ing. Pavlík: loňský rok znamenal velký výkyv směrem vzhůru v této položce (nákup výpočetní techniky), jedná se tedy o návrat k obvyklé hodnotě. Ing. Pavlík: nárůst požadavků na středisko Počátky je zdůvodněn potřebou větší údržby plánované v letošním roce. Ing. Pavlík bude předávat EK čerpání dotací v letošním roce každý měsíc s podrobnějším členěním.

AS FSv souhlasí s předloženým návrhem rozpisu dotace pro r. 2003 a návrhem rozpočtu pro r. 2003

Hlasování: pro 25 , proti 0, zdržel se 4.

Bod. 3 - Žádost o reakreditaci ekonomických oborů

Doc. Novák předložil AS návrh žádosti o reakreditaci habilitačního řízení a řízení ke jmenování profesorem v ekonomických oborech: Návrh byl již projednán na vědecké radě FSv. Informace jsou umístěny na webu FSv. V diskusi vystoupili p.Musil (dotaz o výhledu obsazení docentských a profesorských míst mj. i vzhledem k věku), Ing. Svoboda (informace o situaci na katedře technologie staveb).

AS FSv s předloženým návrhem souhlasí.

Hlasování: pro 29, proti 0, zdržel se 0.

Bod 4 - Kontrola zápisu

Zápis č.10

Bod 4.3 - Dr. Šibrava návrh předal vedení FSv. V době nové vrátnice, kdy budou zavedeny čipové karty, na kterých budou informace v angličtině - u studentů.
Bod 4.4 - Kontejner na papír je u zadního traktu budovy A - splněno. O rozšíření informace mezi zaměstnance a studenty se postará Ing. Nováková.
Bod 4.7 - Trvá, prostor pro kuřáky nebyl dosud nalezen.

Zápis č.11:

Bod 2 - Změny organizačního řádu FSv byly schváleny AS ČVUT. Doc. Demel ve spolupráci s tajemníkem FSv umístí nový organizační řád na web.
Bod 4.3 - Počítačové sítě. Na projektu se pracuje.
Bod 4.7 - Stanovisko ke koncepčnímu materiálu k otázkám rozvoje ČVUT. Úkol trvá. Prof. Toman a p.Musil (zástupci v AS ČVUT) podali informaci o postupu koncepčních prací v AS ČVUT.

Zápis č.13

Bod 2 - Doc. Demel podal informaci o mandátech ve studentské komoře. Studentům doktorandského studia, kteří přešli na kombinovanou formu studia, automaticky mandát nezaniká. O ukončení mandátu požádal pouze p.Ziegler, kterého nahrazuje náhradník p.Lepš. Byl přivítán předsedou AS FSv. Doplňovací volby není třeba vypisovat.
Bod 3 - Kolárna: Skupina členů AS FSv pod vedením Ing. Lukeše jedná s vedením fakulty. Proděkan doc. Čihák přislíbil zajištění finančních prostředků a technické řešení. Doc. Pacovský mezitím navrhl alternativní řešení - jako kolárnu použít část současné truhlárny.
Bod 6.10 - Oprava: p.Šimek žádal informování ze strany zahraničního oddělení jedenkrát za semestr.
Bod 6.11 - Zlepšení informovanosti: Nástěnka s fotografiemi členů AS FSv je připravena k instalaci. V provozu je webové forum. Předseda AS FSv poděkoval Ing. Fillerovi za jeho aktivitu.
Bod 6.12 - Zvětšení kapacity šatny: Ze stanoviska střediska technicko provozních služeb (Ing. Šindelář): Zhuštění háčků nelze realizovat, neboť mezi věšáky jsou úzké uličky a byl by znemožněn průchod mezi věšáky. Prostoru šatny se dotknou stavební úpravy v rámci akce požární zabezpečení budov FSv.
Bod 6.13 - Zlepšení pořádku na WC: Ing. Šindelář doporučuje vybavit nejprve kabiny nejpoužívanějších WC středními uzamykatelnými zásobníky a následně vše vyhodnotit.

Bod 5 - Informace proděkana Doc. Humla, činnosti zahraničního oddělení a koncepce dalšího rozvoje.

Doc. Huml se představil a podal informace o oddělení pro zahraniční styky FSv. Základní body ze svého vyjádření předal AS FSv v písemné formě - viz. Příloha 1 tohoto zápisu.
Ve svém vystoupení popsal současný stav činnosti oddělení pro zahraniční styky, představu o náplni práce proděkana pro zahraniční styky a představu o rozvoji oddělení.
V diskusi vystoupili p.Šimek, Ing. Souček, p.Musil (téma efektivního šíření informací mezi studenty). Doc. Demel komentoval aktuální softwarový problém s elektronickou nástěnkou oddělení. Pro další informace lze využívat info-L. Doc. Huml připomněl umístění fyzických nástěnek s tím, že všechny materiály rozesílané v emailech jsou na těchto nástěnkách.
P.Šimek doporučuje konání prezentačních dnů oddělení pro studenty. Doc. Demel nesouhlasí s navrhovaným umístěním světelných novin. Doc. Pacovský diskutoval problém použití platebních karet při služebních cestách. Doc. Huml: Je zajištěna platební karta pro provedení zahraničních plateb, garantování rezervace apod., požadavek ne její použití je nutné sdělit při podávání návrhového listu na výjezd. Karta je uložena u Ing. Augustinové.
Doc. Satrapa vznesl dotaz ohledně možností výměnných pobytů a stáží u zahraničních firem pro studenty. Doc. Huml: Pro tyto situace je nejlépe využít program Leonardo, kde je ovšem třeba zajistit reciprocitu a uznání praxe ve výuce.

Bod 6 Různé

6.1
Pravidelná setkání studentské komory AS s vedením FSv.
Vedení FSv vyjádřilo zájem o uskutečňování pravidelných setkání s členy studentské komory AS FSv. Prof. Bittnar pozval členy AS FSv a členy AS ČVUT na 7.5.2003 v 10:30 hod do B169.

6.2
Hodnocení pedagogů studenty.
Každoročně bývají vyhodnocování nejlepší učitelé kateder. V této otázce by bylo možné navázat na výsledky studentské ankety. Zástupce studentské komory p.Musil projedná s doc. Jettmarem vhodný model. Hodnocení vyučujícího pedagoga studenty je též letos povinné, ale zůstává u pedagoga.

6.3
Děkan vypisuje výběrové řízení na vedoucí kateder, kterým končí funkční období. V komisi pro výběr. řízení jsou doc. Jettmar, doc. Čihák, doc. Mansfeldová, prof. Šejnoha, dr. Šibrava. Dr. Šibrava žádá senát o souhlas se svým členstvím v této komisi.

Hlasování: pro 28, proti 0, zdržel se 1.

6.4
Předseda AS FSv připomíná povinnost zpracovat zprávu o činnosti AS FSv za rok 2002 a žádá předsedy komisí a další členy senátu o spolupráci.

6.5
AS obdržel emailový dopis od doc. Kočandrlové, ve kterém oslovila AS FSv konfrontačním tónem a způsobem vyjadřování, který považujeme za naprosto nevhodný pro akademickou obec. Technický problém s teplotou místností v 1. a 2. patře budovy B bude řešen, viz. bod 6.7. K textu dopisu dáváme na zvážení autorce možnost omluvy AS FSv. - viz. §70 odst. 1 v zákoně č.111 o VŠ.

6.6
Zřízení samoobslužné kopírky.
V této věci obdržel AS FSv stanovisko Ing. Šindeláře, kde se počítá se zřízením kopírky na mince. Stanovisko považuje AS FSv za nedostatečné pro chybějící podrobnosti. Návrhem, že provozovatelem bude tatáž firma provozující kopírovací služby v budově C, by nebylo vytvořeno konkurenční prostředí. Za AS FSv se touto otázkou bude zabývat p.Musil.

6.7
Vytápění budovy B.
Stav zateplení byl již projednáván s bývalým proděkanem pro výstavbu i s novým proděkanem. Energetický audit budovy FSv se začne provádět na podzim 2003, úpravy (utěsnění) oken v 1. a 2. podlaží v 7. měsíci 2003.
Z dopisu Ing. Šindeláře:
Topný systém budovy B je rozdělen do dvou okruhů - 1-5 NP a 6-9 NP. Tyto okruhy lze jen částečně regulovat a to ručními ventily na výstupu, ale zpáteční okruhy jsou spojeny ve sběrné nádobě a nelze je regulovat. Vlivem stáří a velkého opotřebení výměníkové stanice již nelze docílit požadované teploty topné vody - dříve 100 ºC a nyní pouze 85 ºC.
Negativní vliv na rozdělení teploty v budově mají otevřená schodiště kudy teplý vzduch stoupá do horních pater a do spodních proudí studený vzduch z atria. Na zvýšení teploty zejména v 1. a 2. NP bude mít vliv výměna těsnění oken (v červenci až srpnu) a během topného období zavírání dveří na chodbách. Zásadní změna nastane po rekonstrukci výměníkové stanice, plánované na rok 2005, kdy bude umožněna plynulá regulace a to i jednotlivých topných okruhů. Dále v souvislosti s připravovaným požárním zabezpečením mají být uzavřena schodiště, a tím zamezen únik tepla z nižších podlaží (obdobně jako v budově A, kde je teplota rovnoměrnější).

6.8
Další ekonomické otázky.
Ing. Vébr diskutoval ceny, za které jsou prováděny údržbářské a rekonstrukční práce. Tajemník FSv připomněl možnost nahlédnout do fakturací. Účastníky komisí na výběr dodavatele jsou i členové AS FSv. Prof. Toman navrhl, aby tito členové senátu podali na nejbližším zasedání informaci o výběrovém řízení. Při dostatku času bude zástupce AS FSv v jednotlivé komisi schvalován předem.
P. Musil vznesl dotaz ohledně odezvy na provedený audit ČVUT v předchozím období. Podle tohoto auditu připadá na studijním oddělení na jednu referentku nejméně studentů z celého ČVUT. Ing. Pavlík vysvětlil, že FSv má jiné rozdělení pracovníků než ostatní fakulty, takže výsledky nejsou srovnatelné. Od doby provedení auditu narostl dále počet studentů bez nárůstu zaměstnanců studijního odděleni.

6.9
Zvýšení efektivnosti STPS.
Doc. Pacovský: dosud není realizován požadavek na kontrolu údržby. V diskusi vystoupil p.Šimek, p.Musil, doc. Tywoniak, Ing. Svoboda. Je třeba sledovat skutečné výkony a spotřebovaný materiál. Podpis výkonů a materiálu by nemusel být vyžadován od vedoucího katedry, ale od pracovníka katedry, u kterého se objednaná činnost realizuje.

6.10
Přehled personálním obsazení míst docentů a profesorů a o platech.
Ing. Souček žádá AS FSv, aby byl pozván na zasedání prof. Bittnar a souhrnně vysvětlil závěry z provedení tohoto přehledu.

Příští zasedání AS FSv bude dne 28.5.2003 v 9:00 hod ve velké zasedací místnosti B169.

RNDr. Zdeněk Šibrava, CSc.
předseda AS FSv

Zapsala: L.Křemenová
Kontroloval: doc. Tywoniak
Na zápisu spolupracovali: doc. Demel, Ing. Filler


Příloha 1
Informace proděkana Doc. Humla, činnosti zahraničního oddělení a koncepce dalšího rozvoje

Současný stav:

Přehled administrativních činností odd.:

Činnost proděkana pro ZS

Od roku 1992 - osminásobný nárůst výjezdů do zahraničí !!!
V roce 2002 - cca 650 zahraničních cest pedagogů a doktorandů.
Od února 2003: uzavřeny 2 smlouvy, 4 smlouvy v jednání. Před podpisem 5 smluv - Sokrates.

Perspektiva další činnosti odd. ZS