Vědci Fakulty stavební ČVUT otestovali v úterý 9. září v rámci experimentu únosnost nového ekoduktu, který je jako první v ČR vyvíjen z ultra vysokohodnotného betonu (UHPC). Testovaný zmenšený model v měřítku 1:3, v podobě předpjatého tenkostěnného oblouku o rozpětí 10 metrů, byl zatěžován hydraulickým válcem v laboratoři Experimentálního centra. Maximální síla při porušení byla 172 kN a průhyb pod břemenem, umístěným v 1/3 rozpětí oblouku, byl ve stejný okamžik 73 mm. Experimentu se účastnil ministr dopravy ČR Martin Kupka, generální ředitel ŘSD Radek Mátl, odborný ředitel úseku kontroly kvality staveb ŘSD Jiří Hlavatý a člen dozorčí rady spol. Hochtief CZ Pavel Růžička.
Nový návrh ekoduktu vychází ze spolupráce Fakulty stavební ČVUT v Praze a firmy HOCHTIEF CZ. Jeho hlavní výhodou je velká štíhlost, úspora materiálu až 50 % oproti konvenčním betonovým řešením, nízké nároky na údržbu bez nutnosti celoplošně izolovat, snadná výstavba i na již provozované komunikaci a odhadovaná životnost až 200 let. Na projektu ekoduktu se podílejí i odborníci v oblasti ekologie a zoologie, kteří se zabývají jak problematikou vlastního umístění ekoduktu v návaznosti migrační trasy a kontext krajiny, tak typem biotopu na něm.
Materiál UHPC byl již úspěšně využit na mostovkách lávek, ale zkoumaný ekodukt představuje aplikaci na zcela novém typu konstrukce. Proto byl součástí vývoje nové konstrukce ekoduktu také experiment, v rámci kterého byla ověřena jeho únosnost a charakter porušení.
Za Fakultu stavební ČVUT projekt vedla Ing. Šárka Pešková, Ph.D., statickou stránku řešil prof. Vít Šmilauer. Hlavním řešitelem grantu ze společnosti HOCHTIEF CZ byl Ing. Petr Vítek, Ph.D.
Projekt CL01000102: „Optimalizace výstavby ekoduktů s využitím nového kompozitního řešení s aplikaci UHPC a běžných betonů, mineralizovaných příměsí a druhotných materiálů“ je financován se státní podporou Technologické agentury ČR a Ministerstva dopravy ČR v rámci Programu DOPRAVA 2030 z finančních prostředků EU v rámci Národního plánu obnovy (Nástroje pro oživení a odolnost / Recovery and Resilience Facility).
Garantem projektu je Ministerstvo dopravy ČR a projekt je dále podporován Ředitelstvím silnic a dálnic ČR.
Za obsah odpovídá: prof. Ing. Karel Kabele, CSc.
Abychom poskytli co nejlepší služby, my a naši partneři používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízeních, technologie jako soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám a našim partnerům umožní zpracovávat osobní údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Kliknutím níže vyjádřete souhlas s výše uvedeným nebo proveďte podrobnější rozhodnutí. Vaše volby budou použity pouze na tomto webu. Nastavení můžete kdykoli změnit, včetně odvolání souhlasu, pomocí přepínačů v Zásadách cookies nebo kliknutím na tlačítko Spravovat souhlas ve spodní části obrazovky.