Experimentu únosnosti modelu ekoduktu
z UHPC se zúčastnil ministr dopravy ČR
Martin Kupka

Vědci Fakulty stavební ČVUT otestovali v úterý 9. září v rámci experimentu únosnost nového ekoduktu, který je jako první v ČR vyvíjen z ultra vysokohodnotného betonu (UHPC). Testovaný zmenšený model v měřítku 1:3, v podobě předpjatého tenkostěnného oblouku o rozpětí 10 metrů, byl zatěžován hydraulickým válcem v laboratoři Experimentálního centra. Maximální síla při porušení byla 172 kN a průhyb pod břemenem, umístěným v 1/3 rozpětí oblouku, byl ve stejný okamžik 73 mm. Experimentu se účastnil ministr dopravy ČR Martin Kupka, generální ředitel ŘSD Radek Mátl, odborný ředitel úseku kontroly kvality staveb ŘSD Jiří Hlavatý a člen dozorčí rady spol. Hochtief CZ Pavel Růžička.

 

Nový návrh ekoduktu vychází ze spolupráce Fakulty stavební ČVUT v Praze a firmy HOCHTIEF CZ. Jeho hlavní výhodou je velká štíhlost, úspora materiálu až 50 % oproti konvenčním betonovým řešením, nízké nároky na údržbu bez nutnosti celoplošně izolovat, snadná výstavba i na již provozované komunikaci a odhadovaná životnost až 200 let. Na projektu ekoduktu se podílejí i odborníci v oblasti ekologie a zoologie, kteří se zabývají jak problematikou vlastního umístění ekoduktu v návaznosti migrační trasy a kontext krajiny, tak typem biotopu na něm.

 

Materiál UHPC byl již úspěšně využit na mostovkách lávek, ale zkoumaný ekodukt představuje aplikaci na zcela novém typu konstrukce. Proto byl součástí vývoje nové konstrukce ekoduktu také experiment, v rámci kterého byla ověřena jeho únosnost a charakter porušení.

Za Fakultu stavební ČVUT projekt vedla Ing. Šárka Pešková, Ph.D., statickou stránku řešil prof. Vít Šmilauer. Hlavním řešitelem grantu ze společnosti HOCHTIEF CZ byl Ing. Petr Vítek, Ph.D.

 

Projekt CL01000102: „Optimalizace výstavby ekoduktů s využitím nového kompozitního řešení s aplikaci UHPC a běžných betonů, mineralizovaných příměsí a druhotných materiálů“ je financován se státní podporou Technologické agentury ČR a Ministerstva dopravy ČR v rámci Programu DOPRAVA 2030 z finančních prostředků EU v rámci Národního plánu obnovy (Nástroje pro oživení a odolnost / Recovery and Resilience Facility).

 

Garantem projektu je Ministerstvo dopravy ČR a projekt je dále podporován Ředitelstvím silnic a dálnic ČR.

Zdroj video: Estav.cz

Za obsah odpovídá: prof. Ing. Karel Kabele, CSc.